یوگا ودیابت

قسمت اول

 افزایش مقدار قند خون با اصطلاح دیابت معرفی می شود. بطور طبیعی هنگامیکه مقدار قند خون افزایش می یابد مقدار انسولین ترشح شده از پانکراس در خون بسرعت بالا می رود، انسولین ترشح شده، گلوکز اضافه را یا وارد سلولها کرده تا برای تولید انرژی مصرف شود و یا در سلولهای کبد به گلوکاگون برای استفاده های بعدی تبدیل می کند. گلوکاگون درکبد ذخیره می شود و در صورت کاهش قند درخون، شکسته شده و وارد جریان خون می شود. دربیماری دیابت این مکانیزم فیدبکی مختل می شود. علت آن عدم تولید کافی انسولین (عدم عملکرد صحیح پانکراس) یا پاسخ ناصحیح بدن به انسولین موجود درجریان خون (کاهش حساسیت به انسولین به دلیل تجمع چربی زیاد یا چاقی) می باشد. بهترین راه کنترل این بیماری تنظیم رژیم غذایی و تغییر شیوه ی زندگی است.

درتغییر شیوه ی زندگی تمرینات آساناها و پرانایاماهای یوگا برای دیابت راه بسیار خوبی است. فواید یوگا برای دیابت به شرح زیر است:

·        تحریک تولید انسولین: درحقیقت انجام حرکات یوگا به تحریک پانکراس برای سنتز انسولین کمک می کند.

·        کاهش وزن: یوگا بهترین روش سالم برای کاهش وزن است. هنگامیکه از وزن بدن خود می کاهید تمام ارگانهای شما به انسولین بهتر پاسخ می دهند و گلوکزاضافه به گلوکاگون تبدیل می گردد.

·        کاهش مقدارقندخون: انجام حرکات یوگا به طور منظم می تواند به کاهش مقدارقند درخون کمک کند.

·        حفظ مقدار گلوکز درمحدوده ی سلامت: علاوه بر کاهش تعداد گلوکز درخون، یوگا سبب می شود مقدار قند درمحدوده ی سلامت باقی بماند این بهترین فایده ی یوگا دردیابت است.

·        حداقل نمودن عوارض دیابت : انجام حرکات یوگا بطور منظم علاوه بر حفظ مقدار قند خون در محدوده ی نرمال سبب می شود مواد مغذی کافی به کلیه ها و چشم رسیده و از بروز عوارض کلیوی و چشمی درافراد دیابتی جلوگیری کند، یوگا به حفظ مقدار کلسترول در محدوده ی طبیعی کمک می کند به این ترتیب شانس مسدود شدن سرخرگها را کاهش می دهد.

·        کنترل عفونت: هنگامیکه مقدار قند در خون بالا می رود شانس ابتلا به عفونت بیشتر می شود (بالا بودن قندخون رشد باکتریها را تسهیل می کند) و مراحل بهبود زخم طولانی تر می گردد. یوگا سبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی  و حفظ مقدار قند درمحدوده ی نرمال شده و ترمیم زخم ها را تسریع وشانس بروز عفونت را کاهش می دهد.

 آساناهای مفید برای افراد دیابتی

-         Surya Namaskara

-         Balasana

-         Halasana

-         Sarvangasana

-         Padahastasana

-         Paschimottanasana

-         Virasana

-         Pavanamuktasana

-         Salabhasana

-         Dhanurasana

-         Naukasana

-         Bhujangasana

-         Matsyasana

-         Savasana

این آساناها سبب تحریک عملکرد پانکراس درتولید وترشح انسولین وتقویت بافت های ماهیچه ای می شود . با رشد بهتر بافتهای ماهیچه ای جذب گلوکز بهتر می گردد. علاوه بر این انجام این حرکات به کاهش چربیهای اضافه کمک کرده ومیزان اسیدهای چرب وکلسترول خون را کاهش می دهد. بنابراین حساسیت بافت ها را به انسولین موجود درخون افزایش می یابد و از عوارض دیابت می کاهد.

پرانایاما : Nadi Shodhanaو Bhramari Pranayama

این پرانایاماها سبب ریلکس شدن فیزیکی و روانی بدن می شوند. این حرکات موجب کاهش همه ی انواع استرس در بدن شما می شود. هنگام استرس، ضربان قلب شما افزایش می یابد، فشار خون شما بالا می رود و مقدار آدرنالین وکورتیزول (بالا رفتن مقدار این در هورمون موجب افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی وهمچنین افزایش وزن می شود) درخون شما بالا می رود . ثابت شده است که استرس سبب افزایش مقدار قندخون تا چند برابر مقدار نرمال می شود این یک مکانیزم ذاتی در بدن درمقابله با استرس است که میزان قند خون را برای fight or flight responseافزایش می دهد تا میزان استرسکاهش یابد . اما این نوع پاسخ ها در زندگی  مدرن امروزی کمتر اتفاق می افتد وسبب افزایش مقدار قند به میزان خطرناک و تأثیرات  مضر آن بر سلامت می شود. علاوه بر این بافت های تحت استرس نسبت به انسولین از حساسیت کمتری برخوردارند، بنابراین کاهش استرس بوسیله ی این تمرینات تنفسی به تنظیم مقدار قند درخون  کمک می کند.

Bandhas:Udiyan Bandha

حرکتی است که موجب هماهنگی ارگانهای شکمی، افزایش هضم و خروج سموم از بدن می شود.

بنابراین سبب هماهنگی وتحریک پانکراس وتولید بهترانسولین میشود. افزایش هضم سبب بهبود متابولیسم درسطح سلولی شده و جذب گلوکز توسط سلول بهبود می یابد.

Kriyas: Nauli and Kunjal Kriya

این حرکت سبب فعال شدن ارگانهای موجود درناحیه ی شکم می شود دربین این تمرینات ، حرکت Nauliسبب ماساژ تمام ارگانهای شکمی  وهماهنگی آنها بوسیله ی حرکات سخت Nauliمی شود . بوسیله ی حرکت Kunjalسیستم گوارش تمیز شده و ارگانهای جانبی گوارش تحریک می شوند.

 بنابراین اگربه دیابت مبتلا هستید بهترین انتخاب برای شما روش Ayurvedaاست دراین روش  عادات تغذیه ای شما بر اساساصول Ayurvedaتنظیم  شده وبا حرکات یوگا، دیابت شما کنترل می شود.

برای مشاهده ی انواع حرکات یوگا که در این مبحث آورده شده است به وب سایت کانون یوگای ایران

 یا به آدرس  www.kanoon-yoga.comمراجعه کنید.در صورت تمایل برای مشاهده ی آساناهای بیشتر به سایتهای خارجی مراجعه نمایید.

منبع: www.evaidyaji.com